Vysvětlete ve stručnosti našim čtenářům, čím se váš e-shop zabývá.
Frutiko.cz je dárková služba, která doručuje ovocné kytice a jiné netradiční dárky po celé republice.
Jedlé kytice z čerstvého ovoce nebo elegantní bonboniéry s jahodami v čokoládě rozváží kurýři jako dárek k narozeninám, výročí či jiné příležitosti. Kromě dárků z ovoce a čokolády najdou zákazníci v našem e-shopu také klasické květiny, květinové flowerboxy ale i narozeninové dorty či cupcakes.
„Myšlenka začít vyrábět ovocné kytice se zrodila v létě 2012 v Turecku, kde byly v té době ovocné kytice velkým hitem.“
Jak byste popsala začátky existence vašeho e-shopu? Jak daleko sahá jeho historie?
Myšlenka začít vyrábět ovocné kytice se zrodila v létě 2012 v Turecku, kde byly v té době ovocné kytice velkým hitem. Nápad jedlých kytic z ovoce nás tehdy úplně nadchnul, protože splňuje všechny požadavky na nevšední dárek, který je navíc zdravý a vhodný pro úplně kohokoli k jakékoli příležitosti. Ta originalita a univerzálnost produktu spolu s trendem zdravého životního stylu a popularita těchto produktů nejen v Turecku, ale také v Americe a jinde ve světě, nás utvrdila v tom, že to má potenciál. Dlouho jsme se nerozmýšleli a v prosinci 2012 jsme již přijímali online první objednávky.
Jak byste popsala typického zákazníka vašeho e-shopu?
To je těžké, protože u nás objednávají studenti i důchodci, ženy i muži. Většina z nich hledá nějaký zajímavý dárek, třeba pro někoho, kdo už jinak všechno má.
60 % našich zákazníků tvoří ženy v produktivním věku, což je proto, že ty většinou rozhodují o tom, co se bude kupovat babičce k narozeninám, tetě k svátku, synovci k promoci a tak dále. Muži nakupují „jen“ pro své partnerky, dárky pro ostatní členy rodiny a přátele řeší ženy.
Jak vás napadlo nabízet jedlé kytice? Co víme, tak v Česku nabízíte takové kytice jako jediní.
Ano, to je pravda. Na Facebooku občas nabízí výrobu kytic z ovoce třeba maminky na mateřské, jako profesionální firma s celorepublikovým rozvozem jsme ale jediní. Jak jsem již psala, inspirovali jsme se v zahraničí, konkrétně v tureckém Istanbulu. První firma vyrábějící kytice z ovoce je ale z Ameriky, kde funguje rozvoz jedlých kytic od Edible Arrangements již přes 20 let.
Jak se vašemu e-shopu vede v době koronavirové pandemie?
Naštěstí se nás, stejně jako ostatních eshopů, žádné omezení nedotkla. Naopak od jara pociťujeme nárůst objednávek. Je to způsobeno tím, že lidé ještě více nakupují online. Navíc se mnohdy nemohou potkávat osobně, takže řeší objednání a doručení dárku online. Získali jsme tak za zákazníky i ty, kteří by za normálních okolností v kamenném obchodě koupili klasickou bonboniéru, kytku v květináči nebo třeba flašku a pogratulovali by oslavenci osobně.
„Bezpečnostní a hygienická opatření jsme samozřejmě posílili, zavedli roušky a řidiči se naučili doručovat zásilky bezkontaktně, pokud zákazník uvede v objednávce informaci, že je v karanténě.“
Přiměla vás tato pandemie něco zásadnějšího změnit?
Tím, že pracujeme s potravinami, tak většinu hygienických prostředků jako je dezinfekce či rukavice používáme běžně. Bezpečnostní a hygienická opatření jsme samozřejmě posílili, zavedli roušky a řidiči se naučili doručovat zásilky bezkontaktně, pokud zákazník uvede v objednávce informaci, že je v karanténě. U většiny našich zaměstnanců bohužel není možný homeoffice, protože pracují buď ve výrobě, nebo na rozvozu či v expedici.
Prozradila byste nám, o jaké produkty z vašeho e-shopu je v poslední době největší zájem?
Na jaře jsme do naší nabídky přidali dárkové koše s čerstvým ovocem a zeleninou. Byl o ně velký zájem především v první vlně epidemie, kdy se lidé opravdu báli chodit nakupovat a služby na rozvoz potravin měly doručovací lhůty několik dní až týdnů. V prosinci byl obrovský zájem o vánoční cukroví, přes 400 kilo jsme prodali během cca 10 dní. Cukroví kupovali nejen koncoví zákazníci ale také firmy jako dárek pro své zaměstnance či obchodní partnery. Jinak celkově vedou ovocné kytice a bonboniéry. Kytka co se dá sníst, je zdravá a dobrá, to se prostě neomrzí nikdy, stejně jako jahody v belgické čokoládě.
Co se vám ve vašem e-shopu v loňském roce nejvíce povedlo a co vás naopak nejvíce zklamalo?
Tím, že jsme se museli celý rok soustředit jen na online, vytvořili jsme mnoho nových krásných produktů. Sortiment jsme rozšířili o spoustu nových druhů ovocných kytic, bonboniér, dortových kytic, cupcakes a dortů. Novinka, na kterou jsme pyšní je naše Frutikovice – jahodová a ananasová pálenka, kterou si necháváme pálit v Bohdanečské palírně ze zbytků jahod a ananasů, které nevyužijeme do kytic.
Co nám naopak chybělo jsou offline aktivity jako svatební a gastro veletrhy, eventové firemní akce, workshopy a podobné události, kde můžeme své zákazníky potkat osobně.
Prozradíte nám nějakou novinku, kterou v nejbližší době chystáte pro vaše zákazníky?
Produktové novinky připravujeme neustále. V dlouhodobějším horizontu bychom pro zákazníky chtěli otevřít novou výrobnu s showroomem a místem pro workshopy, kde by mohli naše ovocné kytice zákazníci nejen vidět, ale také ochutnat a nahlédnout pod pokličku jejich výroby.
„Na Valentýna vyhrává klasika, tedy rudé růže, jahody v čokoládě a jejich kombinace. To vše ideálně ve tvaru srdce.“
Blíží se Valentýn. Jaké kytice se před Valentýnem nejvíce prodávají? Vyhrává klasika v podobě růží nebo spíše jedlé kytice?
Na Valentýna vyhrává klasika, tedy rudé růže, jahody v čokoládě a jejich kombinace. To vše ideálně ve tvaru srdce. Aranžujeme jahody v čokoládě do červených srdcových bonboniér, rudé růže do srdcových kloboukových krabic neboli flowerboxů. Oblíbené jsou ovocné kytice s ananasovými srdíčky či ovocné bonboniéry s jahodami v čokoládě s čokoládovými srdíčky a šampaňským.
Je pro vás Valentýn vrcholem sezony, nebo se kytice stejně dobře prodávají okolo MDŽ, svátku matek či na vysvědčení?
Valentýn je pro nás nejsilnějším svátkem v roce a netrvá jen jeden den ale 3–4 dny, někdy až týden, protože někdo raději objedná s předstihem a někdo naopak zapomene a posílá kytku den dva se zpožděním. Letos je navíc Valentýn v neděli o víkendu, takže mnozí pošlou dárek partnerovi do práce již v pátek nebo naopak až v pondělí a o víkendu vyrazí někam ven. Za ten valentýnský týden musíme vyrobit a doručit tolik objednávek, kolik běžně expedujeme za celý měsíc. Pro představu je to mezi 1 500 – 2 000 objednávek.
V nabídce máte i kytice pro pány. Jaké jsou nejoblíbenější?
Klobásovou kytici jsme do nabídky přidali před necelými 2 roky a stala se okamžitě jedním z nejprodávanějších produktů. Původně jsme kytice ze sýrů, zeleniny a uzenin vyrábět nechtěli, ale poptávka od zákazníků byla tak velká, že jsme se nakonec nechali přemluvit. Mnoho mužů má ale rádo sladké. Kytice z ovoce a čokolády tak zákazníci běžně objednávají pro svého šéfa, dědečka, manžela, syna atd. Cílem ovocné kytice je podělit se o ni, takže si ve finále na ovoci v čokoládě pochutná nejen příjemce, ale všichni kolem – hosté na oslavě, rodina doma či kolegové v kanceláři.
„Před výběrem produktu je dobré zjistit, zda příjemce netrpí nějakou alergií, jaké ovoce má rád a zda preferuje hodně čokolády nebo naopak drží dietu.“
Je něco, co byste poradila vašim zákazníkům před tím, než se rozhodnou pro nákup u vás, aby byli s vybranými produkty spokojeni?
To hlavní, co by měl objednatel dobře promyslet, je kam a kdy chce dárek nechat doručit. Stává se, že zákazník objedná kytici jako překvapení, ale neujistí se, zda bude příjemce v daný čas na uvedené adrese. Kvůli těmto častým případům posíláme příjemci v den doručení předem smsku s časem doručení. Neprozradíme tajemství, co a od koho vezeme, ale musíme se ujistit, že bude doma. Před výběrem produktu je dobré zjistit, zda příjemce netrpí nějakou alergií, jaké ovoce má rád a zda preferuje hodně čokolády nebo naopak drží dietu. Na výběr jsou kytice bez čokolády i celé namočené v čokoládě – bílé, tmavé i mléčné…
Děkujeme za rozhovor
Zdroj: Plnapenezenka.cz 9. 2. 2021