5 tipů, jak v zimním období podpořit imunitu

Příliš veselý Silvestr? Tipy, jak se zbavit kocoviny a pocitu přejedení se
29.12.2020
Nejoblíbenější/nejprodávanější produkty roku 2020
20.1.2021

Charakteristickým znakem zimy nejsou jen nízké teploty nebo nedostatek sluníčka, ale i všudypřítomné viry. Nakazit se chřipkou, nebo i tolik aktuálním covidem, není v tuto chvíli až tak složité. V následujícím článku se dozvíte, jak posílit obranyschopnost a podpořit imunitu přírodní cestou.

„Céčko“ = jasná volba

Mezi ty nejznámější nepochybně patří vitamín C. Je to silný antioxidant a mezi jeho nejčastější zdroje patří citrusy – citron, pomeranč, limetka nebo grapefruit, nebo třeba rakytník, ale i brusinky nebo šípek. V zelenině ho najdete třeba ve špenátu, bramborách nebo rajčatech a brokolici. Největší obsah vitamínu C má ze zeleniny, pro mnohé možná překvapivě, růžičková kapusta a u ovoce s největším obsahem céčka vyhrává šípek.

Vitamín C je dobrý nejen na imunitu a obranyschopnost, ale umí toho mnohem více:

  • zpevňuje a rozjasňuje pleť
  • pomáhá redukovat jemné vrásky
  • pomáhá s vývojem kostí, zubů a chrupavek
  • podporuje růst
  • stimuluje tvorbu bílých krvinek

Lék na všechno? Zázvor

Zázvor je po mnoho let používán jako zdroj spousty vitamínů, především vitamínu B, C, A, E a dále draslíku, hořčíku, sodíku, fosforu, vápníku a železa. Díky nim je vnímán jako „lék téměř na všechno“, ale nejvíce ho používáme při nachlazení.

Skvěle ovšem poslouží jako prevence proti mnoha neduhům:

  • skvěle prohřeje tělo, což se hodí zejména v zimním období
  • podporuje proces hubnutí
  • má protirakovinové účinky
  • působí proti pálení žáhy
  • pomáhá tišit bolesti při zánětech kloubů a svalových bolestech
  • podporuje paměť
  • používá se při chemoterapii nebo operačních zákrocích
  • protizánětlivé, analgetické a antibakteriální vlastnosti

Připravte si čaj z čerstvého zázvoru: nastrouhejte lžičku čerstvého zázvoru, zalijte cca 200-250ml horké vody, nechejte vylouhovat 5 – 10 min. Poté zceďte a dochuťte medem se skořicí a hřebíčkem. Dobrou chuť 😉

Nadupaná vitamíny hlíva ústřičná

Je to dřevokazná houba, svým tvarem připomíná ústřici a nabízí mnohé léčivé účinky. Kromě velkého množství vitamínů skupiny B, v ní najdete i minerály, proteiny, aminokyseliny, mastné kyseliny a potřebné stopové prvky. Navíc je velmi jednoduchá na pěstování a v kuchyni se výborně se kombinuje s masem, rybou nebo do salátů.

Mimo posílení imunity vám pomůže se spoustou dalších neduh, jako například:

  • zvyšuje odolnost proti virovým onemocněním
  • pomáhá při chřipce, angíně i nachlazení
  • má antioxidační účinky
  • upravuje krevní tlak
  • pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi
  • má antibakteriální účinky
  • snižuje hladinu cholesterolu v lidském těle
  • pomáhá s kožními problémy, jako je například akné, svědění kůže nebo ekzém
  • pomáhá s kardiovaskulárními chorobami, kloubními i revmatickými onemocněními

Otužování

Abyste byli odolnější proti virovým onemocněním, nemusíte se nutně vrhat do ledové vody (což by bylo i životu nebezpečné, pokud nejste na otužování zvyklí), nebo skákat do sněhu, ale úplně stačit bude, když si každé ráno dopřejete zpočátku vlažnou, později více a více studenou sprchu. Vlažná sprcha vás nejen krásně „nastartuje“ do nového pracovního dne, ale budete den ode dne otužilejší a nějaký vir si na vás jen tak nepřijde 😉

  • zrychluje metabolismus 
  • snižuje pravděpodobnost výskytu stařecké demence, Alzheimera a Parkinsona
  • zlepšuje cirkulaci krve
  • působí blahodárně na pleť
  • stimuluje lymfatický systém, který odvádí z těla toxiny
  • zlepšuje náladu a soustředění
  • zvyšuje výkonnost a dodává energii

Dopřejte si více spánku

Neméně důležitým faktorem pro posílení imunity je i dostatek spánku. Naslouchejte svému tělu, uberte na výkonu a dopřejte si v zimním období více odpočinku. Budete mít více energie a s dostatečným přísunem vitamínů budete daleko odolnější.

Dostatečný spánek je pro naše fungování nejen důležitý, ale má i blahodárné účinky:

  • posiluje imunitní systém, který chrání tělo před různými chorobami
  • zlepšuje paměť
  • snižuje riziko podráždění a psychické nepohody
  • snižuje hladinu stresových hormonů
  • podporuje kreativitu

TIP: Frutiko ovocné kytice = vitamínová nálož 

Frutiko ovocné kytice jsou výbornou volbou, protože jsou vytvořené z čerstvého ovoce s pořádnou dávkou vitamínu C. Můžete jimi obdarovat kohokoliv – třeba toho, kdo v zimě slaví narozeniny, získal práci snů a vy mu chcete pogratulovat nebo prostě jen tak pro radost. Jak se říká, důvod se vždycky najde 🙂 Ovocné kytice jsou originální a neotřelé, věřte, že obdarovaný bude nadšený. Objednat můžete malou ovocnou kytičku v hrníčku nebo ovocný dárkový koš třeba na rodinnou oslavu.

Helena
Helena
Fotografka, autorka článků blogu Frutiko

Napsat komentář