Květino-ovocný byznys se probouzí každý den včetně víkendů a svátků brzy ráno. Klára vstává kolem páté hodiny ráno a dohlíží na dodávky čerstvého ovoce, belgické čokolády a výrobu květin. Pugéty se totiž musí spotřebovat do 24 hodin od jejich dodání, jinak by zákazníkům už tolik nechutnaly.
Kdy kupují muži, kdy ženyMuži i ženy si objednávají kytice zhruba ve stejné míře. Kdy se tento poměr vychyluje, je například na Valentýna, kdy více kytic kupují pro své partnerky muži, naopak na Den matek kupují víc pugétů ženy, protože je dávají i svým maminkám. Lidé si nejčastěji objednávají jahody, melouny kantalup a honeydew, hroznové víno a jablka druhu Granny Smith. Pokud objedává kytici žena pro svého partnera, nejčastěji volí jahody v čokoládě. |
Když Klára na konci roku 2012 začínala, vykrajovala ovocné díly z jablek, melounů či ananasů spolu s tureckou kamarádkou Ceydou, která jí k založení firmy inspirovala. Z kamarádky se mezitím stala švagrová a provozovna se za tu dobu rozrostla na deset brigádnic, které aranžují pugéty podle objednávek z předchozího dne.
„Každý den děláme zhruba dvacet až třicet objednávek, když však přijde například Valentýn, vyrábíme i několik set kytic denně. Podobné je to i na Den Matek, ale i na Velikonoce, Vánoce či MDŽ. Průměrný měsíční obrat přesahuje zhruba půl milionu korun,“ říká ředitelka společnosti Frutiko Sezgin s tím, že když firmu spouštěla, rozvážela kytice do firem a na veletrhy zadarmo.
Společnost vyrábí kytice každý den, produkci nepřerušuje ani o víkendech či o svátcích. „Je to kvůli poptávce, která bývá právě o svátcích veliká. O víkendech si zase kytice objednávají lidé na rodinné oslavy,“ vysvětluje šestadvacetiletá šéfka ovocné firmy a dodává, že kdo zadá objednávku do čtyř hodin odpoledne, může dostat ovocnou květinu na stůl ještě ten den.
Lidé si kupují kytice v průměru za 1 000 Kč. Největší pugét zatím putoval na firemní večírek – vážil 12 kg a stál 5 000 Kč. Sezgin si rozjezd firmy pochvaluje. „Na český trh jsme vstupovali s něčím novým a konkurenci dosud nemáme. Předpokládáme, že počáteční investice v řádech milionů a náklady na rozšiřování výroby splatíme během prvních let.“
Firma vedle kytic vyrábí i ovocné bonboniéry, které tvoří zhruba pětinu její produkce, a chystá další novinky. Konkrétnější však být nechce. Pugéty ze zeleniny to však nebudou. „Na kytici ze zeleniny se ptali jen dva zákazníci, takže touto cestou nepůjdeme,“ říká absolventka Masarykovy univerzity v Brně.
Prozrazuje jen to, že během příštích let chce pražskou firmu rozšířit také do dalších velkých českých měst.